onsdag 26. februar 2014

Bergsjøen (bæsjøn) rundt


Jeg løper ned AIL-bakken i Geithus og beundrer det mørkebrune huset i bånnen av bakken. Skjul med fire dører på rekke og rad, jeg blir så glad av å se det og nostalgisk av noe jeg ikke sjøl har opplevd. Det er bestemor og pappas historier, bestemor som ikke rakk fram hime på Kolbræk fordi´n Lars, fetteren hennes, sto i veien også bæsja a på seg. Og pappa som satt på låven i Geithus og frøys. Bestemor og jeg gikk opp her en gang på 80-tallet, før de flytta, hu og jeg og´n Tell, bestemor sikkert med hatt og kanskje med paraply og hele tida fortalte a historier, og jeg lo. Også måtte a bæsje, måtte gå i grøfta i AIL-bakken, jeg lo av det og. Tørka seg med lommetørkle eller noe papir a hadde i lomma. Etterpå gikk vi hjem og spiste popcorn og drakk rødbrus (Skal vi ha noe godte-godt, sa bestemor, eh, jeg veit ikke helt, jeg, sa jeg. Så tok vi det, hver gang.) AIL, Arbeidernes Idrettslag, sammenslått med Geithus IL etter krigen, da arbeiderkampen godt og vel var over. Og jeg tenker på huset vårt, bygd i 1910, det var faren te´n Thore Solheim som bodde her først, han Emil Solheim, som dreiv med rutebiler, men her oppe hadde´n revefarm, visst. Så var det a bestemor Ragna, det vil si bestemora te´n bestefar, som overtok i åtteotredve. Hu bestemor Ragna var ei bittelita dame, mora til oldemor Anna og a tante Johanne, små dem og. Hu blei enke, hu Ragna, den første mannen hennes, han Ole J. Aass, døde tidlig. Så arbete a som kokke nedpå Grand hotell i Vikersund og der var det a møtte´n Emil Hulbak, han var enkemann og grådig snill. Så kjøpte a bestemor Ragna Råen og hu og´n Emil fløtta hit. Og jeg løper forbi Samvirkelaget, jaggu syns jeg ikke det er fint og, og Geithusbrua, Nybrua som a heter, fra 1948, fantastisk. Her lærte´n pappa å svømme av a Elsa Moen, hu Elsa var så sterk bestandig, gikk på ski over skauen fra Drammen til Geithus om lørdags eftan og arbete nattevakt på Fløya. Det var før a Elsa gifta seg med n Odd som var så fantastisk flink tel alt mulig, men skvær umulig på andre måter. Han pappa og´n Lars på Haugen hadde svømmeopplæring ved Nybrua på femtitallet.

Så har jeg ikke kommet til Stalsberg en gang. Hele østsida igjen. Og pappa som var så snill dan var liten, alt omn Kåre Kjemperud, bestefar og hestane, tre juletrefester i indre ringen på Folkevang.   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar