søndag 10. oktober 2010

Elgjakt i indre Østfold

Har dere kompass, sier svigermor, har dere kart, har dere tau til å dra elgen? Vi skal jo bare hoie, sier jeg. Men en spire er sådd, jeg er lett urolig. Vi kjører til skytebanen, å, jøss, det er et renn av suver og pick-uper. Det summer fra skytebanehuset, kæra prater, blå resepter og sjukehjemsplasser og takarbe er faenskap. Jaktlederen deler og teller oss, vi er i drevet. Vi setter oss i bilane og kjører til veien stopper. Trytjern. Vi sæler på. Vi har fått låne et kompass, men jeg behersker det ikke. Hvor peker det nå, sier Jørgen, nord, sier jeg, sør, veit ikke. Herregud, jeg har venner som er reint ut sagt profesjonelle o-løpere, hvorfor kan jeg ikke detta. Jeg blir nerveklein, det er ulv og bjørn og villsvin her, sier dem, det er så, men hva om jeg skulle bryte ut av rekka. Jaktlederen setter oss ut. Skal du ha kompasset eller skal du ikke ha kompasset, sier Jørgen. Farin ta, jeg går på rein hoing. Hoho. Hoho, hoho, hoho mange ganger etterfulgt av et og annet deå, og skauen svarer: Hohei, hå, heiho. Jeg har kontakt, jeg syns det går greit, peller bær, tisser, er ovapå, ser en hare. Hold linja, sier masekråka til høyre, så byner Jørgen med det samma på venstre, det må jo værra bra at jeg er her. For å gjøre en lang historie kort ut av dette mitt første drev: Vi går drevet i gjennom, vi sekke en dritt, Tor Dal har sett ei ku og en kvalm, kalv, svømme over Damsundet. Det blir pause med bål og svært kolesterolholdig mat, jeg veit fint lite hva jeg skal si. Så kommer Johnny Tangen og bikkjelaget, unge olmtutseende, rødkjaka kærer, men samtidig er de søte og, som Anna når hu har leika fint og er varm og ivrig. Dem sverger til bikkjer, dissa, det er kontroversielt, om enn ikke like drepende som vakuumpakkakjøttstriden, som i sitt vesen jo ikke var ulik Muhammed-karikaturstriden. Etterpå står jeg tre og en halv time på post 11 i Langmåsan, leikekassa hass Tore H. Jeg hører magan min romle og på et tidspunkt er bikkja innom meg, jeg vil ikke forstyrre for mye og sier hei, du, ta elgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar