søndag 17. oktober 2010

Lenge har det gått så tungt og trått og smått og hab og mismot har oss knuget lenge nå. Men vent så skal du se, her kommer Dnt*

Hva er det som har knuget oss, sier jeg. Hab og mismot, sier bestefar. Hab, sier jeg. Ja, sier bestefar. Når var du medlem a, sier jeg, var det tidlig, det? Ja, sier bestefar. Når da? Ute på trappa har jeg tjora en kanin, sier bestefar, den kan mjelke både sprit og parafin. Jeg huser´n Kjell Wold, sier bestefar, han var lissom ikke noe kjekk kar. Johan Bensen og, det var en kjekk kar, vi var på jakt på Øståsen. Fikk dere noe a, sier jeg. Det var bare fyll og tull, sier pappa, bare spetakkel. Gunnar Wold var jeg kompis med, det vakke alle som var det, han var formann på Katfoss, sier bestefar. Hvor mange poteter blei det, sier pappa. Dem hadde ikke poteter på fabrikken vel, sier jeg. Det var akkurat det dem hadde, sier pappa, fullt av poteter på tomta. Ja, blei det delt ut da, sier jeg. Fatter kjøpte flere jernbanevogner med poteter, han, sier pappa. Tre jernbanevogner fra Kongsvinger, sier bestefar, førsteklasses poteter.

* Det norske totalavholdsselskap

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar