fredag 7. mars 2014

Å vere så are

Jeg sitter i et stabbur på østsida. Jeg har vært våken en time. Jeg har hørt/sett Fredrik Skavlans intervju med Anders Aukland og tatt en del notater om nyrealismen. Jeg ser ut på fossen, grantrea og himmelen. Og jeg har hørt "Bakoversnakk" på NRK P1. Først er det et intervju med Olav H. Hauge, men jeg blir bare irritert av det. For ei dialekt, kul umulig å ha som bakgrunnsstøy, helt uråd å skjønne hva n sier. Ikke sier n så mye heller, men så blir jeg jo dobbelt nysgjerrig på hva slags gullkorn grautmålet skjuler. Men Halldis Moren, det er det flukt over. Hu snakker om å få barn, hu var den første i Norge som skreiv dikt om å være gravid. Også gikk a gjennomVinjegrenda iført ei blå og gul jakke og gikk på ski midt på dagen. Ungane, han Olav og a Guri, likte ikke det så godt. Kan ikke du gå i fjøset, mor, sa ungane, eller på møte. Han Tarjei og var opptatt av å være som andre. Fokk er fokk, sa n Tarjei.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar